Alberto Escorcia

Frilans, Mexico/Sverige

Wikileaks of the disappeared - Investigating fake news and misinformation online

Alberto Escorcia är en grävande journalist som undersöker fake news och desinformation på internet. Han inledde det arbetet redan 2009, långt innan fake news blev ett internationellt begrepp, då Mexiko är ett av de första länder där digital desinformation användes.

Han har utvecklat en metod som i realtid kan upptäcka desinformationskampanjer innan de hunnit göra skada. Arbetet har avslöjat både stora företag och organisationer som via fake news försökt manipulera hela länder.

I sitt arbete har han samarbetet med välkända internationella medier som New York Times, BBC, CNN, Wired, Vice, The Guardian och El País.

I nuläget arbetar han som rådgivare åt medieföretag, sociala nätverk, civilrättsliga organisationer och regeringar för att hjälpa dem upptäcka desinformationskampanjer och skapa tekniker för att stoppa dem.


In English: 

Alberto Escorcia is a pioneering journalist investigating fake news and misinformation online. When the rest of the world discovered fake news 2016 during the Trump era, Escorcia had already been investigating it since

2009. He had been looking into the role that fake news played in the manipulation of public opinion in Mexico and Spain.

Mexico has been one of the first countries to have large-scale digital disinformation. 


For 12 years Alberto has documented how the groups and agencies that generate it works.He has developed a method using free software and network analysis to detect in real time the emergence of fake news and disinformation operations before they do harm. His work has contributed to dismantle large groups and companies that used to misinform the entire country.

For his work he has collaborated in the main media around the world, from the NYT, BBC, CNN, Wired, VICE, The Guardian, Foreign Affairs to Buzzfeed, through the main media in Europe and Latin America such as El País, La Jornada and Proceso.

He currently collaborates and advises the media, social networks companies, civil organizations, governments and agencies to detect disinformation online and to create techniques to deactivate the effects before they arise.

VÅRA SPONSORER